onsdag 12 september 2012

Supergoda vegetariska / Glutenfria / laktosfria quornbiffar

För första gången lyckades jag göra quornbiffar som jag faktiskt blev nöjd med. De jag har försökt mig på tidigare har antingen ramlat sönder bara man har tittat på dem eller så har de smakat.. sådär.
Men för ett par dagar sedan lyckades jag!
Den kanske inte ser så aptitlig ut just här. Men det var den.






Det blir totalt 14 biffar som innehåller ca 50kcal/biff

Ingredienser
300g quornfärs
1dl majsmjöl/glutenfritt ströbröd
1 ägg
1dl vatten
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 grönsaksbuljong
1-½ msk tomatpuré
salt 
peppar
chilipeppar

1. Blanda ströbröd, ägg, vatten och låt svälla i 10min
2. Fräs lök och vitlök, häll i lite vatten tillsammans med buljongtärningen
3. Rör ner kryddor och tomatpuré och låt det svalna lite
4. Rör ihop allting och stek i mjölkfritt margarin på båda sidor tills biffarna fått färg
5. Efterstek i ugn på 200° i ca 10-15min


Jag hade i ganska mkt chilipulver för att få lite sting i dem, men man får testa sig fram och smaka av innan man börjar steka.
Jag hade inne mina biffar som var ca 1cm tjocka i 15 min i ugnen. Gör man tunnare räcker det nog med 10min. 
Biffarna håller ihop bättre om man kör färsen i en matberedare så att det blir en smet av den, men jag hade i den som den var och det funkade det också. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar