måndag 29 oktober 2012

Deffresultat 2012

För 13 veckor sedan inledde jag min första deff någonsin. Det har varit kämpigt emellanåt men nu när det är klart så är jag definitivt glad över att jag härdade ut!





Huvudmålet var att minska fettet på magen och det ser det ju ut att ha gått ganska bra med, vilket känns jätte bra.
Som ni ser så var det just fettet i magområdet (under bysten, midjan och magen) som tog mest styrk.
Nederdelen av kroppen var inte riktigt lika villig att släppa ifrån sig, men så kan det ju vara och det finns inget att göra åt. Kroppen väljer själv var ifrån den tar fettet och själv kan man bara vänta och se.

Vecka 10 hamnade jag troligtvis på en s.k. platå då jag efter det inte tappade mer än ca 1cm totalt per vecka. Där hade jag nog behövt lägga om kosten och träningen för att chocka kroppen. Troligtvis hade den där vant sig vid mitt upplägg och därför började det gå myyyycket låångsammare. Då vet jag det till nästa gång. Mer variation för att hålla kroppen på tårna!

Jag började tappa motivationen kring v11. Då var jag riktigt trött på att behöva hålla koll på kalorier och gå till gymmet och ta i men inte bli starkare. Men jag är glad för att jag kämpade på och för det sista fettet som försvann. Det var bara att hålla fokus på varför jag startade deffen från första början och ha mål i sikte.


Jag har inte vägt mig en enda gång under deffen utan istället har jag använt måttbandet en gång i veckan. Klart mycket bättre än att förlita sig på vågen där vikten kan variera pga. olika faktorer. 
Jag viste inte hur mycket jag ville gå ner, men hade en målbild i huvudet. Jag tippade på att jag behövde tappa ungefär 5kg fett för att nå dit. Där hade jag dock fel. Trots avsaknaden av våg så tror jag att jag har tappat iaf 5kg under denna period, men tyvärr nådde jag inte riktigt fram till den där målbilden som jag hade i huvudet. Troligtvis skulle jag behöva tappa ungefär 2-3kg till innan jag är där, men det får vänta. Troligtvis till nästa deff nästa år som kommer startar kring april. Nu ska jag bygga muskler! (eller ja.. kanske inte NU, men efter vår indien resa så jävlarimej!)


Slutsats?
Jag är nöjd i det stora hela, även om jag inte nådde fram till min målbild. Jag är stolt över min självdisciplin som har krävts för att ro detta i land. 
Jag är också glad över att jag har lyckats behålla den mesta muskelmassan. Nu i slutet har övningarna känns aningen jobbigare, men jag ligger fortfarande kvar på samma vikter. 
Till nästa deff har jag lärt mig att jag måste variera min kost och min träning mer för att kroppen inte ska vänja sig och bränna mindre fett.  
Även fast jag visste från början att jag borde varva styrka och kondition har det i stort sett bara blivit styrketräning.. eftersom jag tycker konditionsträning är så ofantligt tråkigt!
Så till nästa gång måste jag se till att hitta en konditionsträning som jag tycker är kul.
Simning kanske?


Nu känns det faktiskt väldigt skönt att deffen är över.. så att jag kan börja bli starkare. åååååhh vad jag längtar!
Men.. först en månad i indien :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar