torsdag 25 oktober 2012

De omöjliga idéerna är de mest intressanta

Ekorrhjul, examens, måsten och viktigheter. Men vad är det egentligen som vi sitter och måste?
Du måste ha en examen för att bli något här i världen, du måste göra si för att komma någonstans, du måste jobba så för att.. för att.. för att! 
För att?


Jag var under mina tonår övertygad om att en universitets examen var helt och hållet livsviktig.
Visst är det väldigt kul att studera och lära sig nya saker inom områden som man är intresserad av.. men är det där diplomet verkligen ett absolut måste?
Och vad ska man göra med ångesten som uppstår när man inser att man inte kan hitta en utbildning som är precis så som man önskar. Man ska väl aldrig nöja sig med något som man finner lite.. sådär. Minst av allt när det kommer till något så dyrt som en utbildning.

Hur ofta är det inte som man möter människor som har en examen, skyhöga lånesummor hos CSN och ändå sitter på ett jobb där de inte får användning för sina dyrt förvärvade kunskaper och kanske inte ens trivs.
Men ja... de har ju iaf ett jobb..
Är det verkligen ett absolut måste att stanna kvar på ett arbete som man inte trivs med, bara för att man "inte kan", "inte borde", "inte ska" lämna ett fast arbete när man väl har fått ett. Och absolut inte för något så utsvävat som för att följa sina drömmar.

Idag vägrar jag gå efter ansedda måsten. Jag tänker följa mina drömmar och leva mitt liv utefter mina egna ramar och mönster fram till den eventuella dagen då det visar sig att det faktiskt var omöjligt. Men jag kommer inte att byta ut det liv jag vill leva mot ett liv som man borde leva, bara för att det kan vara svårt och läskigt (ibland även ansett befängt) att försöka. De omöjliga idéerna är de mest intressanta.  
Vad blir det av livet om man aldrig utmanar sig själv?





.. Eller om man aldrig vågar leva som man själv vill. För att man är rädd för vad alla ska säga..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar